uMuR SaYa

Thursday, July 8, 2010

Ahmad Zaki Senior

Setelah saya dan mama 'menginap' di hospital selama 4 hari, kami discharge pada hari ke-5. Dalam tempoh itu, papa menginap di rumah kawannya di SMA Izzuddin Shah, Ipoh. Kawan papa merupakan guru merangkap warden di sekolah berkenaan. Maka berulang-aliklah papa menjenguk kami 2 beranak setiap hari. Kesempatan menumpang di situ tidak disia-siakan kerana papa menanam uri saya dalam kawasan sekolah berkenaan. Papa sempat menelefon wan Selamah di kampung bertanyakan cara menguruskan uri saya. Setelah selesai, papa memulangkan cangkul yang dipinjam dari rakan kepada kawannya yang kebetulan memiliki nama sama seperti saya...Subhanallah. Ustaz Ahmad Zaki sempat berseloroh kepada papa " Anak hang nanti ngaji sini la ni..." Gurauan itu disambut dengan senyuman dan papa membalas "Insya-Allah.."

Papa memandu dengan berhati-hati, membawa mama dan saya yang kali pertama menaiki kereta (walhal dah 9 bulan dah...hehe). Destinasi yang dituju adalah Teluk Intan. bukan Kuala Kubu Bharu @ Temerloh. Mama dan papa yang sebelum itu sudahpun berbincang hal berkenaan memilih untuk pulang ke Teluk Intan dahulu atas sebab-sebab tertentu. Perjalanan yang biasanya tidak sampai 2 jam melebihi daripada kebiasaannya. Pemanduan berhemah la katakan..Menanti di Teluk Intan ialah Paksu (abang mama) sekeluarga bersama atuk Daud dan nenek Rudeah yang datang dari Sungai Besar. Ketibaan kami disambut dengan gembira dan suasana meriah dengan suara-suara sepupu saya seperti kakak nurul, amirul, zuyin, ziyan, zaim dan zuna yang tidak sabar-sabar berkenalan dengan saya...

No comments:

Post a Comment