uMuR SaYa

Friday, July 9, 2010

Majlis aqiqah saya

Junjungan Nabi kita pernah bersabda yang bermaksud :

1. " Bersama bayi yang lahir itu aqiqah, maka kerana itu mengalirkanlah darah (sembelihan) untuknya, dan jauhkan baginya segala kesakitan (godaan syaitan) [Riwayat al-Bukhari]

2. "Setiap anak perlu dipajakkan (dikemaskan) dengan aqiqah, disembelih untuknya pada hari ke-7 umurnya, dan diberi nama dan dicukur rambut kepalanya" [Riwayat Ashabus Sunan]

Alhamdulillah, pada 5/12/2009 kenduri aqiqah sempena kelahiran saya selamat dijalankan. Bertempat di rumah atuk Daud di Kuala Kubu Bharu,seekor kambing disembelih dan dibuat jamuan. Atuk Daud telah mengupah kawannya yang juga memiliki kedai makan di pekan KKB untuk memasak daging kambing dengan masakan kurma. Majlis yang sangat sederhana itu dihadiri rakan2 masjid atuk Daud.

Wan Selamah juga hadir bersama-sama wan cu (adik wan Selamah) makngah (kakak papa), pakwe (abang papa), acik (adik papa) dan makcik serta tak ketinggalan sepupu saya abang Ameer dan kakak Sofia. Sesungguhnya itulah kali pertama dan terakhir wan Selamah bersama saya. Kenangan saya didukung oleh wan Selamah walaupun tidak sempat dirakam kamera adalah kenangan terindah saya, papa dan mama. Wahai Tuhan, saya redha tidak sempat bermanja dengan wan Selamah, tetapi temukanlah kami di akhirat nanti agar kami dapat berkasih sayang di sana. Tempatkanlah wan Selamah, Tok Talib dan seluruh kaum kerabat kami tidak kira keluarga di Temerloh @ di KKB ke dalam syurgaMu ya Allah. Amin Ya Rabbal 'Alamin...



* gambar saya dalam majlis berkenaan


* gambar saya bersama makngah Sabrina (kakak papa)

No comments:

Post a Comment